Zajímavosti
Justice
Je jasné, že komiks, který se jmenuje Spravedlnost a odehrává se ve Stříbrném věku DCčka, asi nebude to pravé ořechové pro vyznavače civilnějších příběhů. Superhrdinové jsou v Justice maximálně super a jejich kostýmy vypadají v podání Alexe Rosse tak těsné, až z toho pány svědí rozkrok a dámy sbírají vypadlá poprsí…
A světe div se, ono to funguje, i přesto že zde vystupuje zlá mluvící gorila s telepatickými schopnostmi. No jo, Justice je tak trochu „cheesy“ a béčko, jenže scénárista Jim Krueger k němu přistupuje jako k mýtické báji, a malba Alexe Rosse ho obdařila božským charisma. Navíc zařadili vysoký rychlostní stupeň hned od prvních stránek…
Svět postihla apokalypsa, a hrdinové Justice League of America tentokrát nikoho nezachránili. Superman ztratil Lois, Batman zamával Gothamu, Flash přišel o Central City… A nakonec explodovala celá planeta. Prostě den blbec.
Přesně to se děje v noční můře, která poslední dobou trápí většinu padoušské populace. (Co byste taky čekali od člověka se jménem Krueger?) A jelikož padouši nechtějí zničit celou Zemi, rozhodnou se zachránit ji, aby ji mohli posléze ovládnout. Samozřejmě využijí situaci k tomu, aby rozvrátili JLA a lidem mezitím nakukali, že hrdinové jsou padavky, které pro lidstvo nic dobrého nevykonaly.
Jim Krueger je ten tip člověka, který umí všechno. Chvíli pobíral plat u Marvelu, když vykonával funkci uměleckého ředitele, potom si sám něco napsal (X-Meny, Batmana, přispěl do matrixácké antologie, společně s Alexem Rossem spáchali velkou galaktickou trilogii Earth X…). Má za sebou pár krátkých filmů, připravuje první celovečerák, vyjde mu první kniha, a ještě stíhá být prezidentem vlastní vydavatelské společnosti 26 Soldiers.
Justice se tváří jako druhý Kingdom Come (Království tvé). Prostřednictvím rozmáchlého příběhu si hraje z žánrem, zkoumá vztah superhrdina x padouch a především se soustředí na téma „Co dělá hrdinu hrdinou a padoucha padouchem?“. Už z předmluvy je patrné, že Krueger má superhrdinská klišé v krvi, takže si proti nim vytvořil účinné protilátky. Pracuje sice se všemi otřepanými postupy, ale vypráví moderně. A hlavně se skvěle čte. Dlouhé proslovy ďábelských padouchů nejsou směšné, hrdinové se zbytečně nerýpou ve svém poslání a mimo jiné musí čelit své nejhorší obavě – odhalení tajných identit.
Co je nejdůležitější, Krueger má za zády Alexe Rosse, výtvarníka, jehož fotorealistická malba nemá ve světě komiksů relevantní konkurenci. Alespoň co se superhrdinů týče, protože dokáže vizuálně zachytit patos i naivitu, a zároveň jim vtisknout uvěřitelnost. Ross je bezesporu nejsilnější, když něco vybuchuje, září a oslepuje. Zkrátka když může celou kompozici zaplavit jedním dominantním odstínem. Pokud jsou rozhovory statické, akce, světlo a pohyb mají neuvěřitelnou energii. Také díky zběsilým střihovým sekvencím, které rády střídají lokace, úhly pohledu a obličeje postav. Obdivuhodný je i fakt, že Ross nestojí na místě, ale neustále se zdokonaluje.
Justice ještě není u konce, 12ti dílná série vychází od roku 2005 jako dvouměsíčník. Krueger tedy může všechno pohřbít obzvlášť dementní pointou. Zatím si ovšem může vychutnávat kladné ohlasy a leckdy přímo superlativy, které na jeho hlavu dopadají. Udržet krok s Rossem totiž nedokáže jen tak někdo…
P.S.: Batmanovi jsem nikdy nezáviděl cool batarangy ani Robina, ale ten „Rossův“ Batmobil musí bezpodmínečně zaparkovat v mojí garáži.
P.P.S.: Píšu si, pořídit si garáž…
kliknutím na náhled zobrazíte obrázek v plné velikosti
18.5.2007 vložil Lukáš Růžička Komentáře: 16