Zajímavosti
Paranormální Batman
Ještě než byl Mike Mignola Hellboyem katapultován do souhvězdí známých jmen, kde setrvává do dnešních dnů, byl řadovým kreslířem, který kreslil co se dalo. Nutno podotknout, že už tehdy vládl charakteristickým a těžko zaměnitelným kresebním stylem.
S Jackem Rozparovačem nešpásoval jenom Alan Moore, ale i Mike Mignola. V příběhu Gotham by Gaslight ho scénárista Brian Augustyn posílá do Gothamu konce 19. století (Rozparovače, ne Mignolu) a protože se nacházíme v alternativce, můžeme směle očekávat výskyt jednoho přerostlého netopýra. K scénáři se bohužel nic víc než, že Jack Rozparovač jede do Gothamu říci nedá. Každý slušný člověk identitu vraha tuší od druhé stránky, kdy se objevuje na scéně a jen doufá, že to nakonec nebude on, že autor vymyslí na závěr něco nečekaného a překvapujícího. Nevymyslí. Z bažin průměru vytahuje Gotham by Gaslight až svou strohou linkou tvůrce jednoho rudého pekelníka. Mike Mignola zde předvádí svou klasickou kresbu (i když o dost detailnější než na jakou jsme zvyklí právě z Hellboye), která k viktoriánskému Gothamu sedne jako ulitá. A samotný Temný rytíř je v jeho podání ten nejbatmanovější Batman jakého můžete vidět. Jakkoliv scénář tlačí Gotham by Gaslight dolů a ze všech sil se snaží být maximálně průměrným a nijak výrazným, tak Mignolova ostře řezaná kresba propůjčuje komiksu hutnou atmosféru a se samotným nápadem viktoriánského Gothamu, který je originální a neokoukaný, tlačí výsledek do pole lehkého nadprůměru, kde nenarazíte na nudu. Potenciál tu, ale byl na víc. Na závěr se sluší říci, že Gotham by Gaslight byla první alternativka, a že slavila u čtenářů velký úspěch čímž odstartovala řadu Elseworlds.
To Sanctum je jiný případ. Opět Mignola, opět Batman, ale tentokrát i kvalitní příběh (Mignola je jeho spolutvůrcem). Batman na začátku v sebeobraně zabíjí jistého pomatence vysazeného na krev a hned poté se propadá do jakési podzemní svatyně, do světa mezi životem a smrtí. Tam na něj už čeká někdo, kdo potřebuje krev umírajících vrahů, aby mohl vkročit do světa živých. Z Batmana, tak postupně vyprchává život a stává se z něj zombie. Respektive, stává? Nebo se to všechno jen netopýrovi zdá? Celý příběh působí krásně nejednoznačně a nic se pořádně nevysvětluje. I samotný Batman to na konci nechává plavat s tím, že některé věci je lepší nechat nevyřešené. Mignola se zde se svou kresbou posouvá blíž k tomu na co jsme od něj zvyklí, pořád je tu však o chlup více detailů což je jen ku prospěchu, a vůbec celá vizuální stránka působí víc organicky. Batman zkrátka nikdy nevypadal víc cool. Mignola ve vrcholné formě. Sanctum je zkrátka z rodu atmosférických jednohubek. Jednohubek, na které si ještě pár dní po přečtení vzpomenete. A to není málo.
Jan Čapek
kliknutím na náhled zobrazíte obrázek v plné velikosti
17.5.2007 vložil různé Komentáře: 5