Zajímavosti
Iron Fist a Ed Brubaker
Jak Marvel, tak DC, obě firmy vytahují z hlubin šuplíků staré hrdiny, oprašují je a pokládají zpátky na hrací stůl. Což by nebylo nic zase tak úžasného, kdyby přitom neexperimentovali a nedávali nezajímavé postavy zajímavým lidem.
Jedna z těch druholigových postav je Iron Fist, který si k jménu ještě přidává hrdé Immortal. Iron Fist je… chvilka napjatého ticha… karatista! Který navíc chodí oblečený v brčálově zeleném trikotu s odhalenou hrudí a žlutých holinkách! Ano, vypadá tak teple, že by to i Eltonu Johnovi přišlo jako přehnané. Iron Fist se taky zrodil v sedmdesátých letech, kdy světu vládlo kung-fu šílenství a disko. Dlouho to táhnul spolu s Cagem (ne s tím hercem, s tím černošským nezranitelným vazbičem) a oba vypadali, jakoby utekli z disko rezervace. To byly časy Heroes for Hire. Jenže doba plynula a zatímco Luke Cage prošel radikální proměnou a stal se řáckým motherfuckerem, tak Iron Fist zůstal stranou a jen se na něj mohl z dálky dívat, ze dveří baru U modré ustřice.
Až do teď, kdy ho dostal do pracek Ed Brubaker.
Malá odbočka: O Edu Brubakerovi jsme zatím moc nemluvili, což je asi chyba. Spolu s Gregem Ruckou vnesli do komiksu krimi žánr a noirového ducha. Brubaker začal v nezávislých vydavatelstvích – a v podstatě hned s prvními povídkami byl nominován na Eisnera, Harveyho a další ceny. Není divu, že ho hned odchytilo DC. Začal pro ně psát a samozřejmě, že začal kriminálkou. Jmenovala se Scene of the Crime a Brubaker se nad ní poprvé setkal se svými budoucími parťáky Michaelem Larkem a Seanem Phillipsem. Zapracoval i na Batmanovi, ale větší volnost měl, když dostal za úkol znovurozjet sérií Catwoman. Vyklouzl ze škatulky superhrdinského komiksu a místo toho sérii vtiskl pečeť temné kriminálky. Vnesl do řady nelítostnost Gothamských ulic a ducha chandlerovských románů. Hrdinové se pohybují na těsné hranici zákona, postavy jsou nejednoznačné a životné, vztahy složité a příběhy ponuré. Catwoman prostě zabodovala a jméno Brubaker začalo být pojmem. Pak, spolu s kolegou z oboru, Gregem Ruckou, rozjeli řadu Gotham Central. To byla ryzí kriminálka, ve které jsme mohli vidět šílený svět Gothamu očima obyčejných poldů. Byla to v podstatě Policie New York, jen pouliční dealery a pasáky vystřídal Joker a Two-Face. Což byl možná problém, protože v tomhle světě prostě neměli normální poldové šanci, tudíž za ně musel nakonec skoro vždycky tahat kaštany z ohně Batman či nějaký jiný superhrdina a tak to postupně čtenáře přestalo zajímat a série (po zhruba třech letech) skončila. I tak v ní ale vzniklo spousta zajímavých příběhů a postav, které pak přešly do ostatních sérií.
Ale Brubaker se nezastavil. Převzal řadu Authority, o superhrdinském týmu, kterému už nestačí lidstvo zachraňovat a tak se chopí vlády nad zeměkoulí. A především stvořil skvělou sérii Sleeper. Ta vypráví o tajném agentovi, který je nasazený mezi superpadouchy. Bohužel jediný člověk, který ví, že hrdina je agent a ne zločinec, upadá do kómatu… a navíc hrdina zjišťuje, že se mu mezi padouchy začíná líbit. Jenže jde po něm jak vláda, tak nepříjemně inteligentní zločinecký šéf (kterým je TAO z WildC.A.T.s) a tak musí rozehrát složitou hru, aby si zachránil holý život. (Mimochodem, součástí promo akce k tomuhle komiksu bylo, že si Brubaker dával páku o podepsaný výtisk… a nutno mu přiznat, že prohrál jenom málokrát. Není to žádné máslo.)
Pak přešel do Marvelu ke Captainu Americovi, kde okamžitě oživil Buckyho a postavil ho proti svému bývalému šéfovi. Nebyla to zrovna věc, ze které by byli fanoušci nadšení, ale výsledek byl dost zajímavý, takže se mu to nakonec odpustilo a nový Bucky (alias Winter Soldier) byl přijat na milost. A pak udělal Brubaker další odvážný krok – převzal po Bendisovi Daredevila. Odvážný proto, že Bendisův Daredevil je dneska uctívaný už skoro tak, jako ten Millerův. Brubaker to ale zvládnul a udržel sérii tak kvalitní a temnou, jak to měli čtenáři rádi. Většina jeho příběhů se odehrávala ve vězení (další Brubakerovo oblíbené prostředí), kam byl Matt Murdock zavřený poté, co se provalilo, že je ve skutečnosti Daredevil.
Brubaker si pak ještě přivlastnil X-Meny. Tam stvořil nejprve minisérii Deadly Genesis, kde popustil uzdu své druhé slabosti. Kromě kriminálek se totiž rád šťourá hrdinům v minulosti, a vytahuje z ní zapomenuté věci - čímž vyvolá u čtenářů rozporuplné reakce. Tady přichází s třetím bratrem Summersem, kterého profesor Xavier před dávnou dobou vymazal z paměti všech X-Menů. S ním pak přešel i do řadové série Uncanny X-Men, ve které třetí Summers vyráží do Shiarského císařství, aby pomstil smrt své matky (pokud jste četli Comicsové legendy, tak víte, o čem je řeč). I o tomhle platí to, co o jiných Brubakerových oživovacích pokusech – i když je původní idea dost močopudná, tak Brubaker s ní dokáže pracovat tak dobře, že mu to člověk časem odpustí.
Oukej, tak byla to trochu delší odbočka. Zpátky k Iron Fistovi. I tam se Brubaker vrací do minulosti a ukazuje, že tenhle Iron Fist (čili Daniel Rand) je už v pořadí šedesátý šestý… a během akce se postupně vrací k dějinám rodu. Navíc se ukazuje, že není sám – do Ameriky se vrací jeho dávno ztracený otec a v patách mu je zločinecká organizace Hydra. Čili je s kým se mlátit… a ještě přitom rekapitulovat události minulých století.
Zajímavý je na sérii nejen Ed Brubaker, ale hlavně kresba, kterou má na starosti španělský tvůrce David Aja (http://www.davidaja.com/). Jeho kresby jsou jak akční, tak i atmosférické, plné zvláštní melancholie. Volbou barev a tónováním připomíná trochu Jae Leeho, ale přece jen volí víc šedé, než brčálově jedovaté.
Série teprve začíná, takže se dá jen těžko říct, jestli se chytne nebo ne... ale je jasné, že ani Brubaker ani Aja se v komiksu neztratí.
kliknutím na náhled zobrazíte obrázek v plné velikosti
9.4.2007 vložil Jiří Pavlovský Komentáře: 2